ARMEDANGELS DetoxDenim herfstcollectie heeft tot 50% lagere koolstofvoetafdruk dan de gemiddelde jeans die in Europa wordt verkocht

Nieuwe DetoxDenim collectie heeft geoptimaliseerde koolstofvoetafdruk en geen schadelijke chemicaliën.

Vijf jaar na de lancering van de DetoxDenim-collectie verruimt ARMEDANGELS haar blik: altijd geproduceerd zonder schadelijke chemicaliën, het in Keulen gevestigde merk optimaliseert nu ook steeds meer de koolstofvoetafdruk van het DetoxDenim-assortiment. Elk product, zelfs duurzamere jeans, heeft een koolstofvoetafdruk. Dit is afhankelijk van vele verschillende factoren, zoals de materiaalsamenstelling, verf- en afwerkingsprocessen, evenals transportroutes.

In samenwerking met Carbonfact heeft ARMEDANGELS de CO2-uitstoot berekend van haar DetoxDenim najaarscollectie - van ruw materiaal tot afgewerkt product. Hieruit blijkt dat bepaalde opties tot wel 50% minder CO2-uitstoot veroorzaken in de productie dan de gemiddelde jeans die in Europa wordt verkocht. ARMEDANGELS wil meer transparantie, vergelijkbaarheid en bewustzijn bieden via communicatie, zodat consumenten weloverwogen aankoopbeslissingen kunnen nemen.

Als bedrijf volgt ARMEDANGELS strenge chemische normen volgens de GOTS-certificering en produceert het dichtbij Europa om de transportafstand te verkleinen. De nadruk ligt op het toenemende gebruik van gerecycled katoen in plaats van maagdelijke vezels - het percentage gerecycled katoen in het jeansassortiment is jaar op jaar gestegen van 5% naar 37%. Dit weerspiegelt de missie van ARMEDANGELS om producten te maken die mensen liefhebben en die zo min mogelijk schadelijk zijn voor de planeet.

"We zijn verheugd om onze DetoxDenim-collectie naar een nieuw niveau van duurzaamheid te tillen," zegt Katya Kruk, Impact & Innovation Director bij ARMEDANGELS. "De mode-industrie wordt naar schatting verantwoordelijk gehouden voor tot wel 10% van de wereldwijde koolstofemissies. Het veranderen van hoe we mode produceren en consumeren is cruciaal voor een klimaatstabiele toekomst. Onze missie bij ARMEDANGELS is om producten te maken die zo min mogelijk schadelijk zijn voor de planeet en mensen in staat te stellen om klimaatverandering te bestrijden. We zijn verheugd om samen te werken met Carbonfact op het decarbonisatiepad. Door de koolstofvoetafdruk per product te berekenen en te communiceren, kunnen we betere beslissingen nemen om de milieu-impact van onze producten te minimaliseren en klanten in staat te stellen geïnformeerde keuzes te maken. We lanceren de koolstofvoetafdruk tracker op onze DetoxDenims van de herfstcollectie 23 en streven ernaar om de opgedane inzichten uit deze campagne uit te breiden naar verdere productgroepen."

Verkoopsinformatie

Het DetoxDenim-assortiment van ARMEDANGELS is nu verkrijgbaar in geselecteerde winkels en op hun website. De prijzen van de collectie liggen tussen € 99,99 en € 199,90. Voor meer informatie over ARMEDANGELS en hun inzet voor duurzaamheid, kan je terecht op www.armedangels.com.

Noot aan redactie, niet voor publicatie

Laura Van De Woestyne
+32 498/57.82.76

Over ARMEDANGELS

Sinds 2007 bewijst het Keulse label ARMEDANGELS dat mode anders kan zijn: vernieuwend en tijdloos, geproduceerd volgens verantwoorde normen voor mens en planeet. Geen loonslavernij, geen gevaarlijke chemicaliën, geen goedkope massaproducten.

Vanuit het eenvoudige idee om T-shirts te drukken en via de verkoop donaties in te zamelen voor projecten en organisaties, is een bedrijf gegroeid dat nu een van de grootste duurzame lifestyle-labels in Europa is. Met een team van 150 mensen en vier collecties per jaar laat ARMEDANGELS zien dat verantwoordelijkheid en een goed productontwerp elkaar niet uitsluiten.

Laura Van De Woestyne

PR & Communications, Two Is Crowd