Ben & Jerry’s vraagt aandacht voor de toekomst van cacao met #SaveMyFlavour campagne

IJsmaker probeert bewustwording te creëren rond uitdagingen in cacaoteelt en roept op tot actie naar aanleiding van de Week van de Fairtrade.

Naar aanleiding van de Week van de Fairtrade (van 3 tot 13 oktober) lanceert Ben & Jerry’s de campagne #SaveMyFlavour, een initiatief om meer bewustwording te creëren rond de problematiek in de cacaosector. Veel West-Afrikaanse boeren zien het namelijk niet meer zitten om cacao te telen tegen lage prijzen en in slechte werkomstandigheden. Het merk roept haar fans op tot actie door meer Fairtrade producten te kopen! Want: zonder cacaotelers, geen chocolade meer! En dat zou echt zonde zijn! Ben & Jerry's was in 2006 het eerste bedrijf in Europa dat Fairtrade ijs verkocht, en maakt vandaag enkel nog Fairtrade gecertificeerd ijs. Door uitsluitend Fairtrade ingrediënten aan te kopen, draagt Ben & Jerry’s bij aan een eerlijk inkomen voor boeren in ontwikkelingslanden.

Twijfelachtige toekomst cacaoteelt

Slechte werkomstandigheden en extreem lage prijzen, maken van de cacaoteelt een onaantrekkelijk beroep voor de jonge generatie West-Afrikaanse boeren. Daardoor is de toekomst van Belgiës nationale trots en je favoriete chocolade-ijs in gevaar:

• De gemiddelde cacaoteler is ouder dan 50. Omdat er weinig toekomst in de cacaoproductie zit, wordt de jonge generatie ontmoedigd om erin te stappen.
  • De gemiddelde cacaoteler kan niet leven van de cacaoteelt. Bijna alle cacaotelers in West-Afrika leven onder de armoedegrens. De meerderheid leeft zelfs onder de extreme armoedegrens en verdient minder dan €0,67 per dag.
  • Cacaogewas is vatbaar voor klimaatverandering, plagen, ziektes en bodemerosie. Een recente studie voorspelt dat er in 2050 geen cacao meer zal zijn.

Ben & Jerry’s roept met #SaveMyFlavour campagne haar fans op om in actie te komen

Het mag duidelijk zijn: de toekomst van cacaoboerderijen is twijfelachtig. Met de campagne #SaveMyFlavour wil Ben & Jerry’s dan ook aanzetten tot actie, en zo een hoognodige poging ondernemen om bij te dragen aan behoud van de cacaoteelt.

Vandaag haalt Fairtrade chocolade amper 1% marktaandeel in België. Door massaal te kiezen voor Fairtrade kunnen we ervoor zorgen dat de producenten een eerlijke prijs voor hun cacao krijgen. Dat is namelijk de enige manier voor hen om te kunnen investeren in broodnodige aanpassingen, zodat het telen van cacao weer aantrekkelijk wordt voor de volgende generatie.

Ben & Jerry’s zet zich op verschillende vlakken in om duurzaam én sociaal te ondernemen. Social Mission Manager Aouatif Tawfik legt uit:

Wij doen in elke schakel van het productieproces aan duurzame inkoop. De brownies in ons ijs komen van de Greyston Bakery in New York, een bakkerij die sollicitanten aanneemt aan de hand van ‘open hiring’ en zo mensen die anders moeilijk of geen werk vinden een kans geeft . De melk komt van koeien van de Ben & Jerry’s boerderij, waar we met Caring Dairy streven naar blije boeren, blije koeien en een blije aarde. En we verwerken in alle Ben & Jerry’s chocolade-ijs uitsluitend Fairtrade cacao. In 2017 betaalde Ben & Jerry’s €1.291.623,71 aan Fairtrade premies bovenop de aankoopprijs aan West-Afrikaanse cacaotelers.

Ben & Jerry’s roept haar fans op om ook zelf hun steentje bij te dragen:

• Koop Fairtrade chocolade (it’s a tough job but someone’s gotta do it)  en zorg er met je aanstekelijke enthousiasme voor dat ook je familie, vrienden en collega’s de eerlijke variant kiezen.

• Spoor jouw gemeente aan om zich aan te sluiten bij één van de 196 Fairtrade gemeenten in België. Doet jouw dorp of stad nog niet mee? Stuur dan een mail naar [email protected] om je gemeente in te schrijven. Woon je in één van de 196 Fairtrade gemeenten van Vlaanderen en heb je zin om samen met je buren te werken aan eerlijke handel? Neem dan contact op met de trekkersgroep in jouw gemeente. Kijk op http://fairtradegemeenten.be/ voor meer info.

• Wil je nog meer bijleren over cacao, of fairrukkelijke chocoladerecepten en producten ontdekken? Surf dan naar https://www.benjerry.be/nl/values/issues-we-care-about/savemyflavor

Ben je geïnteresseerd in een interview met de fairrukelijke ijsmakers? Neem voor meer informatie/bij verzoeken contact op met:

E: [email protected]
M: 0032 470 18 76 83