Fuckup Nights komt naar België: “Falen maakt óók deel uit van je traject als ondernemer”

Brussel, 19 september 2024 - Fuckup Nights, de wereldwijde beweging die professionele mislukkingen viert, maakt zijn debuut in België dankzij Pulse Foundation. Deze internationale community organiseert evenementen waarin sprekers openhartig hun professionele fouten (fuckups) delen. Het doel van de Fuckup Nights? Het stigma rond professionele fouten doorbreken door erover te praten en learnings te delen met elkaar. Dit najaar staan er drie evenementen gepland in Gent, Brussel en Luik met telkens 3 of 4 topsprekers. Elk evenement is gratis toegankelijk en biedt een avond vol herkenning en inspiratie.

Het volledige plaatje van ondernemerschap schetsen

In de eerste 36 weken van 2024 hebben Belgische ondernemingsrechtbanken 7.087 faillissementen uitgesproken, een stijging van 8% ten opzichte van het jaar ervoor en 18% ten opzichte van 2022. Pulse Foundation, een Belgische stichting die ondernemerschap in België ondersteunt vanaf de opstart tot internationalisering, wil (aspirant) ondernemers aanmoedigen om de stap naar ondernemerschap te zetten. Faillissementen maken echter soms deel uit van ondernemerschap, en Pulse Foundation wil ook hier een verschil maken. CEO Emmanuelle Ghislain legt uit:

“Ondernemerschap is niet altijd rozengeur en maneschijn; het aantal faillissementen in België stijgt, wat de nood aan mentale ondersteuning en begeleiding om te herstarten vergroot. Met Pulse Foundation willen we er zijn voor álle ondernemers, in elke fase van hun ondernemerschap, zodat ze sterker kunnen terugkomen.”

Uit deze ambitie zijn Revival (een gratis ondersteuningsprogramma voor ondernemers in moeilijkheden, opgericht door Pulse Foundation) en de samenwerking met Fuckup Nights voortgekomen. Ghislain vervolgt:

Met de lancering van ons Revival-programma voor gefailleerde ondernemers en de samenwerking met Fuckup Nights willen we een duidelijk signaal geven: falen is oké, meer nog, het hoort erbij. Praat erover, laat je begeleiden, rust goed uit en start opnieuw. Een tegenslag maakt deel uit van het groeiproces van een ondernemer.”

Topondernemers delen hun faalverhaal

Tijdens het eerste Fuckup Night event dat zal doorgaan in de nieuwe Gentse hotspot en epicentrum voor ondernemers, namelijk het Wintercircus, zullen topondernemers Ann Caluwaerts (Chief Corporate Development Officer bij Telenet), Maarten Kesteloot (voormalige co-founder en CEO van het gafailleerde Influo), Leslie Cottenjé (general manager bij Codit Belgium), Pieter-Jan Wouters (Andy Drink Delivery) en Robin Wauters (Tech.eu) hun faalervaringen en fouten delen uit hun professionele carrière.

Agenda van een Fuckup Night:

• 18:30 – Open deuren
  • 19:00 – Welkom en introductie
  • 19:15 – Fuckup-verhalen door de sprekers + Q&A
  • 20:00 – Netwerken met een drankje
  • 21:30 – Einde

Het eerste Fuckup Night event vindt plaats in Gent:

• Datum: 9 oktober 2024
  • Locatie: Wintercircus Gent (Lammerstraat 13, 9000 Gent)
  • Sprekers: Ann Caluwaerts, Maarten Kesteloot, Leslie Cottenjé, Pieter-Jan Wouters en Robin Wauters

Het evenement wordt in het Engels gehouden. Inschrijven is gratis via: Fuckup Nights.

Toekomstige Fuckup Nights evenementen:

• Luik: 6 november 2024 in La Grande Poste, Luik (Quai Sur-Meuse 19, 4000 Luik)
  • Brussel: 22 november 2024 in La Mérode, Brussel (Poelaertplein 6, 1000 Brussel)

Over Fuckup Nights

Fuckup Nights is een wereldwijde community en reeks evenementen waar professionele mislukkingen worden gedeeld. Elke maand delen drie of vier mensen hun eigen mislukking voor een publiek van vreemden. Alles wordt besproken: van faillissementen en mislukte partnerschappen tot terugroepacties van producten. Meer informatie via Fuckup Nights. Via de FUN Instagrampagina blijf je op de hoogte van de allerlaatste updates.

Over Pulse Foundation

De Pulse Foundation verenigt ondernemersfamilies die een gezamenlijke visie delen. De missie is om ondernemerschap in België te bevorderen. De stichting gelooft dat ondernemerschap de kracht heeft om de samenleving te transformeren en individuen te helpen hun dromen te realiseren. Pulse gaat verder dan een traditionele stichting; het is een beweging met een authentiek engagement om alle obstakels op de weg naar ondernemersambities te verwijderen. Meer informatie via Pulse Foundation.

Laura Van De Woestyne

PR & Consultancy, Two is a Crowd