Ms.Bay: het nieuwe eco chic label dat je in de gaten moet houden

Eco, chic en 100% Belgisch? Antwerpse ontwerpster, Saskia Aelen (32) weet deze heilige drie-eenheid te verenigen in handtassen - en accessoirelabel Ms.Bay. De jonge ontwerpster kiest voor haar luxueuze en tijdloze collectie resoluut voor gerecycleerd zalmleer en een fairtrade productie in India.

Zuiver afvalmateriaal verwerkt tot luxeproduct

Saskia Aelen tekende voor haar eerste Ms.Bay-collectie 10 zwarte, klassieke handtassen en accessoires uit die fast fashion trends en generaties overstijgen. De handtassen worden gemaakt van robuuste zalmhuiden: een afvalmateriaal van Scandinavische visserijen dat later in Europese leerlooierijen wordt bewerkt. Door te kiezen voor zalmhuiden uit industriële visserijen biedt Ms.Bay een duurzaam alternatief aan voor handtassen en accessoires vervaardigd uit koeien- en geitenleer. Zalmleer is even sterk als de conventionele leersoorten maar heeft als voordeel niet onderhevig te zijn aan agressieve bewerkingsprocessen om haren te verwijderen, is geurloos en veel zuiniger op zowel kleurstof als water.

Met een hart voor de makers

De volledige Ms.Bay collectie wordt gemaakt in fairtrade gecertificeerde ateliers in India waar mindervalide en doofstomme arbeiders een waardig loon krijgen en genieten van sociale voordelen en gratis onderwijs voor hun kinderen. Naast regelmatige externe audits van WFTO en SA 8000, bezoekt Saskia Aelen ook zelf tweejaarlijks de ateliers om een goede relatie te behouden met de makers en samen de collectie uit te breiden.

Tegen de stroom in

Saskia Aelen zwemt tegen de stroom in en combineert haar creativiteit, idealisme en ondernemingszin om een verschil te maken in het reguliere modelandschap. Als kind maakte ze al tassen en na haar studies Vrije Kunsten aan Sint-Lukas Brussel werkte ze enkele jaren in Afrika als fondsenwerver voor goede doelen. De zaadjes die ze doorheen deze avonturen plantte, groeiden uit tot Ms.Bay: een prachtig merk dat de Antwerpse modestad weer wat duurzamer kleurt.

Verkoopsinformatie

De Ms.Bay collectie omvat handtassen en accessoires gemaakt van gerecycleerd zalmleer. Elk Ms.Bay stuk wordt met grote zorg handgemaakt in fairtrade gecertificeerde ateliers in India. De prijzen liggen tussen €25 en €325. De collectie is verkrijgbaar bij verschillende Belgische winkels en via de webshop.

Ben je geïnteresseerd in een interview met de powervrouw achter Ms.Bay? Neem je de Ms.Bay handtassen en accessoires graag mee op in een styling? Neem voor meer informatie/bij verzoeken contact op met:

E: [email protected]
M: 0032 470 18 76 83