Van afval tot fashion: ARMEDANGELS vastberaden om mode-industrie te veranderen

Modebedrijf gaat circulair en maakt een T-shirt en denim jeans uit eigen afval

Tijd om modemerk ARMEDANGELS in de kijker te zetten. Het label is namelijk al meer dan 10 jaar voortrekker van eco & fair fashion en gaat nu nóg verder. Het fashionlabel evolueert naar een circulair bedrijf en slaat die nieuwe weg in met de lancering van een circulair T-shirt en denim jeans.

Van eco & fair naar volledig circulair

ARMEDANGELS bewijst al 14 jaar dat mode ook anders kan: geen loonslavernij, geen chemische rotzooi en geen massaproductie. Wel duurzaam en eerlijk geproduceerde kledingstukken. Maar terwijl het Duitse modebedrijf het voorbije decennium een verschil probeerde te maken, verdubbelde de mode-industrie op 10 jaar tijd in omvang. Dat gaat samen met schrijnende cijfers: jaarlijks worden meer dan 100 miljard kledingstukken verkocht*. De helft van de kleding wordt na één jaar al weer weggegooid en slechts 12% wordt gerecycleerd (voornamelijk tot isolatiemateriaal voor andere industrieën)**. Voor ARMEDANGELS is het duidelijk: eco & fair volstaat niet, er moet méér gebeuren! De oplossing? Een simpel T-shirt en een radicale oplossing: circulariteit. Een systeem waarbij alles van waarde is en afval niet langer bestaat.

The Circular Tee & Circular Denim

Vastberaden om van afval een grondstof te maken, ging het modelabel aan de slag. Samen met hun productiepartner in Portugal ontwikkelde het uit snijafval van T-shirts een garen (50% gerecycleerd biologisch katoen, 50% Tencel Lyocell). De Circular Tee was geboren! Daarnaast nam het bedrijf ook het meest vervuilende fashion item, de jeans, onder handen. Uit eigen afval, o.a. snijresten uit de productie, produceren ze de Circular Denim. Die is nóg groener dan de reeds innovatieve Detox Denim (die CO2-uitstoot al halveerde) en circulair in ontwerp. De denim is ontworpen om in de cyclus te blijven met gemakkelijk te demonteren onderdelen zoals losschroefbare knoppen.

Voor ARMEDANGELS stopt het niet bij de ontwikkeling van innovatieve, circulaire producten. Het bedrijf onderneemt ook actief stappen om de levensduur van hun producten te verhogen, o.a. door klanten herstel oplossingen en onderhoudstips aan te bieden. Pas wanneer een kledingstuk echt op het einde van zijn leven is, keert het via een take-back systeem terug naar ARMEDANGELS waar het een tweede, derde, vierde,... leven krijgt.

De Circular Denim (in vergelijking met Detox Denim) in cijfers:

• Verlaagt de CO2-uitstoot nog eens met 18,5% (dat is dus 61% minder dan standaard jeans)

• Verbruikt 13% minder water dankzij de ‘Dry Indigo’ techniek (een duurzame verftechniek zonder water)

• Gebruikt 40,3% minder land (door het gebruik van gerecycleerd materiaal is er minder land nodig om te telen).

*https://www.ellenmacarthurfoundation.org/assets/downloads/publications/A-New-Textiles-Economy_Full-Report_Updated_1-12-17.pdf

**https://sharecloth.com/blog/reports/apparel-overproduction

+32 470/18.76.83

OVER ARMEDANGELS